la ruta
de la memòria
dels fets
de fígols

La ruta de la memòria dels fets de Fígols pot fer-se a peu o en bicicleta de muntanya (BTT/Gravel). Cal tenir en compte que els traçats són diferents.

A continuació, s'hi troben els tracks en format .gpx de totes les etapes, tant de la ruta de senderisme com de BTT/Gravel, així com una petita descripció dels punts d’interès que van trobant-se al llarg de tots els recorreguts.

Descarrega'ls per descobrir els territoris revoltats arran dels fets de Fígols de 1932!

la ruta

Punt final: Berga

Distància: 17,4 km

Desnivell: +450m / -710m

Descripció: sortim de Sant Corneli pel PR C-73.1 i a l’alçada del Pla del Castell deixem el PR i seguim un camí de la Xarxa de Camins del Berguedà que baixa pel cingle de la Garganta, passa pel costat de la Central tèrmica de Cercs i arriba a la Rodonella i Sant Jordi de Cercs. A partir d’aquí seguim el camí conegut com el tramvia de Sang, amb marques del GR 270, passant pel túnel de Cercs i el coll de Santa Magdalena fins a Berga.

Tipus de camí: corriol, pista i carretera secundària.

Senyalització: Xarxa de Camins del Berguedà (marques grogues) – GR 270 (marques blanques i vermelles).

TRAM 2 – BERGA - SALLENT

Punt d'inici: Berga

Punt final: Sallent

Distància: 45,5 km

Desnivell: +530m / -975m

Descripció: sortim de Berga en direcció a Sant Quirze de Pedret. Quan arribem a l’altura del pont medieval de Pedret enllacem amb la via verda que ressegueix el Llobregat en direcció sud fins a Cal Rosal. Seguint el GR 270 passem per l’antic pont d’Ornius i per Sant Vicenç d’Obiols i a continuació anem enllaçant diverses colònies tèxtils com Viladomiu Vell, Cal Vidal o l’Ametlla de Merola i diverses de poblacions com Gironella, Puig-reig i Navàs. Un cop arribem a Balsareny el camí continua per la Sèquia de Manresa que ens porta fins a Sallent.

Tipus de camí: corriol, pista i carretera.

Senyalització: GR 270 (marques blanques i vermelles) – Sèquia de Manresa.

TRAM 3 – SALLENT - MANRESA

Punt d'inici: Sallent

Punt final: Manresa

Distància: 22,5 km

Desnivell: +85m / -116m

Descripció: sortim de Sallent per l’oest i recuperem el camí de la Sèquia en direcció sud que no deixem fins a Manresa. Passem per la Botjona, pel Roure Gros de la Sèquia, Sant Iscle i Santa Victòria i el pantà de l’Agulla abans d’entrar a Manresa.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: Sèquia de Manresa.

TRAM 4 – MANRESA - SÚRIA

Punt d'inici: Manresa

Punt final: Súria

Distància: 22,5 km

Desnivell: +425m / -380m

Descripció: sortim de Manresa per l’aqüeducte del Pont Llarg en direcció nord, on enllacem amb les marques del Camí de la Sal, amb els colors del GR, i ens dirigim cap a Sant Joan de Vilatorrada. Un cop creuada la població anem cap al nord passant per la pedra del sacrifici i les Tines de Manxons de Callús. A partir d’aquí resseguim el Cardener passant per Antius fins que arribem a Súria.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: Camí de la Sal GR3 i GR3.1 (marques blanques i vermelles).

TRAM 5 – SÚRIA - CARDONA

Punt d'inici: Súria

Punt final: Cardona

Distància: 17,4 km

Desnivell: +545m / -320m

Descripció: sortim de Súria, continuant pel Camí de la Sal marcat com a GR, en direcció a Valls de Torroella i el Palà de Torroella tot remuntant el Cardener. En aquest tram passem per la necròpolis i dolmen de Can Banyes, la necròpolis de la Vinya d’en Guitarra, l’ermita de Sant Martí de Fontelles, l’ermita de Santa Cecília i el Parc Cultural de la Muntanya de Sal ja a Cardona.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: Camí de la Sal GR3 i GR3.1 (marques blanques i vermelles).

Ruta BTT/Gravel

Descarrega el track gpxRuta sencera

TRAM 1 – SANT CORNELI - BERGA

Punt d'inici: Museu de les Mines de Cercs

Punt final: Berga

Distància: 28 km

Desnivell: +975m / -1.220m

Descripció: sortim de Sant Corneli pel PR-C 73.1 i enllacem amb el PR-C 73, que ens porta fins al coll de la Creu de Fumanya. A l’alçada de la Font del Coix trobem el GR 107. Agafem aquest camí en direcció el coll de les Nou Comes (en direcció contrària ens portaria fins al petit poble abandonat de Peguera) i el seguim fins al coll de l’Oreller. A partir d’aquí deixem el GR i baixem per la pista de la Collada Alta i Cal Ros fins que trobem les marques de la Xarxa de Camins del Berguedà i del GR 270 que ens condueix fins a Berga.

Tipus de camí: pista i carretera.

Senyalització: PR-C 73.1 (marques blanques i grogues) – GR 107 (marques blanques i vermelles) – Xarxa de Camins del Berguedà (marques grogues) – GR 270 (marques blanques i vermelles).

TRAM 2 – BERGA – CARDONA

Punt d'inici: Berga

Punt final: Cardona

Distància: 41 km

Desnivell: +665m / -890m

Descripció: sortim de Berga en direcció a la població d’Avià, que creuem. Seguim un tram del GR 1 en sentit sud fins que trobem el desviament de Sant Quintí de Montclar. Creuem la carretera BV-4131 i ens dirigim cap a l’Esgleiola. Coincidim amb un tram del GR 179 fins a Sant Joan de Montdarn. A partir d’aquí anem a buscar la riera de Navel i seguint el seu curs arribem fins a Cardona.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: Xarxa de Camins del Berguedà (marques grogues) – GR 1 (marques blanques i vermelles) – GR 179 (marques blanques i vermelles).

TRAM 3 –CARDONA - SALLENT

Punt d'inici: Cardona

Punt final: Sallent

Distància: 33,8 km

Desnivell: +845m / -1080m

Descripció: sortim de Cardona desfent l’últim tramet del dia anterior i resseguint el Cardener. Aviat ens desviem i anem a buscar el GR 176 que resseguim fins a Castelladrall. Més endavant ens trobem un altre camí marcat, el GR 179.1 que passant pel Turó de la Torre ens portarà fins al GR 179. Avancem per aquesta via i en el desviament de Castellnou de Bages deixem enrere el GR, nosaltres continuem resseguint la carena i finalment baixem fins a Sallent.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: GR 176 (marques blanques i vermelles) – GR 179.1 (marques blanques i vermelles) – GR 179 (marques blanques i vermelles) – Xarxa de Camins del Bages.

TRAM 4 – SALLENT - MANRESA

Punt d'inici: Sallent

Punt final: Manresa

Distància: 17,3 km

Desnivell: +210m / -240m

Descripció: sortim de Sallent desfent el camí del dia anterior i anem en direcció oest fins que recuperem el GR 179 que havíem seguit en el tram anterior. El GR ens porta directes fins a Santpedor que rodegem per les afores. Després passem pels Aiguamolls de la Bòbila, creuem el camí de la Sèquia de Manresa, passem a tocar de Sant Iscle i Santa Victòria i arribem al pantà de l’Agulla, ja a l’entrada de Manresa.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: GR 179 (marques blanques i vermelles) – Xarxa de Camins del Bages.

TRAM 5 – MANRESA - SÚRIA

Punt d'inici: Manresa

Punt final: Súria

Distància: 22,3 km

Desnivell: +425m / -380m

Descripció: sortim de Manresa per l’aqüeducte del Pont Llarg en direcció nord i ens dirigim cap a Sant Joan de Vilatorrada, tot seguint les marques de GR que conformen el Camí de la Sal. Un cop creuada la població anem cap al nord passant per la pedra del sacrifici i les Tines de Manxons de Callús. A partir d’aquí resseguim el Cardener passant per Antius fins que arribem a Súria.

Tipus de camí: pista.

Senyalització: Camí de la Sal GR 3 i GR 3.1 (marques blanques i vermelles).

els pobles
      de la ruta

Cercs

Pont medieval de Pedret sobre el riu Llobregat. © Autor: Rafael López-Monné

Cercs és una vila situada a 650m d’altitud, al nord de Berga, i que inclou en el seu municipi diversos nuclis habitats (Cercs, Sant Jordi, La Rodonella, Sant Corneli i Sant Josep). Antigament, Cercs era només un conjunt de cases disseminades que rebien el nom de Pont de Rabentí però a finals de segle XIX i gràcies al seu creixement vinculat a la industria tèxtil i sobretot a l’explotació de les mines de carbó, es van construir dues colònies, Sant Corneli i Sant Josep. A mitjans de segle XX es va construir La Rodonella i el 1976 es va crear el nucli nou de Sant Jordi, atès que es va inundar Sant Salvador de la Vedella per la construcció del pantà de la Baells.

Les mines de carbó foren el motor econòmic i sociodemogràfic no només de Cercs sinó de gran part de la comarca del Berguedà i la seva activitat al municipi va durar fins el 1991. Per preservar la seva tradició minera i donar a conèixer la importància d’aquesta activitat es va construir, a la colònia de Sant Corneli, el Museu de les Mines de Cercs, un museu fundat el 1999 que permet conèixer la importància de la minera al Berguedà i a Catalunya i que permet al visitant entrar, amb un tren miner, dins d’una galeria de la mina de Sant Romà.

A Cercs també trobem el pantà de la Baells on s’hi poden realitzar moltes activitats aquàtiques, des de la natació o la pesca fins al rem o l’esquí aquàtic. A més, la presa de l’embassament és una obra d’enginyeria que és també visitable i permet conèixer com és una gran presa per dins.

Berga. Vista des del Santuari de Queralt. © Autor: Rafael López-Monné

Berga és una ciutat situada a 704m d’altitud i és la capital de la comarca del Berguedà. La seva ubicació geogràfica, al peu de la Serra de Queralt, separant la part més muntanyosa de la plana i amb el riu Llobregat a prop, ha fet que sigui un nucli habitat des de molt antic.

El nucli urbà va néixer al segle XII. En aquell segle es construïren ja les muralles, de les quals encara avui en trobem restes, que tancaven un perímetre que pràcticament va romandre inalterat fins a les darreries del segle XIX.

Els nombrosos conflictes bèl·lics en què ha estat immersa al llarg de la seva història han configurat la fesomia actual de la part antiga: la Guerra dels Segadors va destruir gran part de la vila; la Guerra de Successió fou la causa de la pèrdua d’una part important del seu patrimoni; també fou un focus de gran activitat durant les Guerres Carlines. La Torre de la Petita i el castell de Sant Ferran són exemples que s’han recuperat i que expliquen la història de Berga. Després de tots els conflictes armats Berga comença la seva recuperació amb la industrialització de finals del segle XIX i principis del XX.

Berga és coneguda sobretot per la seva festa més emblemàtica, La Patum, declarada el 2005 com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO i que se celebra cada any per Corpus. Amb més de 600 anys d’història, l’origen de la Patum cal buscar-lo en els antics entremesos que desfilaven a les processons del Corpus Christi i que estaven destinats a educar, moralitzar i alliçonar el poble per tal que aprofundís en el coneixement de les Sagrades Escriptures. Per conèixer la història i els components de la Patum el visitant no pot deixar de visitar-ne l’exposició que hi ha al Convent de Sant Francesc.

Sallent

Sallent des del mirador del Castell. © Bages Turisme - Autor: Carles Fortuny

Sallent és una vila situada a 278m d’altitud dins la comarca del Bages i molt a prop del riu Llobregat. La proximitat al riu i la bona qualitat de salts d’aigua va afavorir el creixement del nucli i fins i tot li va donar nom, ja que Sallent vol dir salt d’aigua.

Els orígens de la població són molt antics i de fet es conserva un poblat ibèric al Cogulló que demostra que ja hi havia assentaments a la zona la segona meitat del segle V aC. El poblat va estar ocupat fins els segle I aC.

En època de la revolució industrial Sallent va créixer molt gràcies a les fàbriques tèxtils i també a les mines de sals potàssiques (silvina i carnal·lita), que començà a ser explotada el 1933 fins a l’actualitat.

Actualment ofereix al visitant diversos monuments històrics com el poblat ibèric, les runes del castell (s. XI i d’estil romànic), diverses esglésies romàniques i també camins que permeten conèixer diferents èpoques històriques de la zona tot gaudint del paisatge, destacant especialment el camí de la Sèquia.

Panoràmica de la Seu i La Cova de Manresa des de la Torre de Santa. © Bages Turisme - Autor: Oscar Rodbarg

Manresa és una ciutat situada a 238m d’altitud al pla del Bages, prop de l’angle on conflueixen els rius Llobregat i Cardener. Es la capital de la comarca del Bages i de la Catalunya Central i ha conservat, en els seus carrers i monuments, l’empremta de la història que ha viscut la ciutat.

La seva gran època d’esplendor i creixement econòmic i demogràfic va ser durant el segle XIV, quan es construïen gran part dels seus monuments més reconeguts com ara la Seu i es va anar forjant un centre ple de comerç i negocis.

Al segle XVI trobem un fet rellevant que marca la ciutat, l’estada de més de 10 mesos de Sant Ignasi de Loyola, provinent de Montserrat i camí de Terra Santa. Durant aquesta estada a la ciutat, Sant Ignasi va escriure els exercicis espirituals que són la base de l’ordre dels jesuïtes. Per explicar la importància d’aquesta estada i per rememorar el seu pas, el visitant pot seguir part del camí ignasià (de Loyola a Manresa), visitar la Cova i també descobrir l’»Espai 1522, la ciutat d’Ignasi» on s’explica la història i rellevància d’aquests fets.

Un altre moment rellevant de la història de la ciutat és el segle XIX, quan la industrialització va tornar a fer que la ciutat es desenvolupés i creixés.  Per conèixer aspectes d’aquesta industrialització i també de la fenomenal construcció de la Sèquia val la pena visitar el museu de la ciència de Manresa.

Cardona. © Bages Turisme - Autor: Carles Fortuny

Cardona és una vila situada a 507m d’altitud i emplaçada a la comarca del Bages, amb una història molt vinculada a l’explotació de la sal. De fet, la singularitat geològica de la zona (el diapir salí) i la seva explotació des del neolític ha marcat el curs de la història i li ha donat riquesa i notorietat.

Una prova del poder de la sal és el castell de Cardona, conegut com la fortalesa mai vençuda, que va ser la seu de la poderosa nissaga dels comtes-ducs de Cardona (els reis sense corona), rics senyors de la sal emparentats amb les principals famílies europees. Gràcies a la riquesa generada per la sal i per la seva ubicació com a cruïlla de camins, Cardona fou, en època medieval, un centre important de comerç amb mercaders, drapers i artesans en el que ara és el centre històric, declarat com a Bé Cultural d’Interès Nacional.

Ja en època moderna la riquesa salina de la zona va ser explotada a través de les mines de potassa. La mina Nieves va funcionar des del 1929 al 1990 i actualment es pot visitar per conèixer la seva història i veure les boniques galeries rosades de la mina. El complex visitable és la Muntanya de Sal i ofereix al visitant diferents tipologies de visita.

Els visitants que arriben a la vila de Cardona no poden perdre’s tampoc descobrir tranquil·lament els carrers del centre històric i fer un viatge en el temps tot fent una visita guiada al Castell per conèixer les diferents èpoques i els seus habitants il·lustres.

Súria

Súria. © Bages Turisme - Autor: Gerard Franquesa

Situat a 281m d’altitud i formant part de la comarca del Bages, la vila de Súria ha anat canviant al llarg del temps però conserva encara vestigis de la seva història més antiga com és el nucli antic, fortificat, dalt d’un turó. Aquí hi havia el castell que fou una important torre de vigilància ja en el segle X, quan l’actual terme municipal es trobava en territori de frontera entre els comptats cristians i la zona d’influència musulmana. Aquest castell va servir, posteriorment, per a controlar la ruta de la sal i va ser la residència de diferents famílies nobles vinculades als senyors de Cardona. Durant les guerres carlines del segle XIX, el castell va ser objecte d’una profunda remodelació per l’important paper militar que va adquirir en aquest conflicte gràcies a la seva ubicació.

El descobriment de la potassa, cap a l’any 1912, va significar la transformació més important de la història surienca des del punt de vista econòmic, demogràfic i urbanístic. La mineria es va convertir en la principal activitat de la vila, donant lloc al naixement de nous barris i a un ràpid increment de la població, que va créixer un 50% entre els anys 1910-20. Les mines de potassa de Cabanasses encara estan en funcionament.

Actualment, i gràcies a la seva singularitat geològica i la vinculació a les mines de potassa, Súria forma part del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central.

No et pots perdre

El poble vell (on s’hi troba el conjunt església i castell)